پمپ دنده ای چیست؟
دسته پمپ دنده ای متعلق به پمپ جابجایی مثبت است که از یک پمپ دوار تحویل پیوسته تشکیل شده است. با کمک شبکه های چرخ دنده، انرژی مکانیکی به انرژی سیال تبدیل می شود و این امر مکش صفر را ایجاد می کند. فضایی که در وسط مش بندی چرخ دنده قرار دارد که سطح بالایی از سیالات چسبناک را به سمت سطح دیوار و سپس به خروجی می برد. این پمپ برای سطوح طولانی مایع چسبناک مانند روغن به طور موثر عمل می کند زیرا نیازی به پرایمینگ ندارد.
پمپ دنده ای چگونه کار می کند؟
پمپ دنده ای از چرخ دنده های دوار یا چرخ دنده ها برای حرکت سیالات استفاده می کند. قسمت دوار آن توسط محفظه پمپ یک آب بندی سیال تشکیل می دهد و مکش را در ورودی پمپ دنده ای ایجاد می کند. سیالی که به داخل پمپ دنده کشیده می شود در داخل چرخ دنده های دوار یا حفره های دندانه دار احاطه شده و به سمت تخلیه منتقل می شود.
مزایای پمپ دنده ای
- استفاده و نگهداری آسان.
پمپ دنده ای جمع و جور است و تنها از دو دنده تشکیل شده است، بدنه پمپ و روکش های جلو و عقب. بنابراین در مقایسه با پمپ های دیگر، پمپ دنده ای وزن کمی دارد که برای حمل و نقل روزانه راحت است و نیاز به کار زیادی ندارد. همچنین به دلیل وزن سبک آن، استفاده از پمپ دنده ای راحت تر است و زمانی که محتوای کار یکسان باشد راحت تر است. در عین حال، به دلیل ساختار ساده و اجزای کمتر، تعمیر آن در هنگام بروز مشکل راحت تر است.
- کم هزینه.
در مقایسه با پمپ های معمولی، پمپ دنده ای وزن کمتری دارد و حمل و نقل آن آسان است که تا حدودی در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی می کند. علاوه بر این، پمپ دنده ای به دلیل ساختار ساده و هزینه ساخت پایین تر ارزان تر است. روش نگهداری در آینده ساده است و هزینه تعمیر و نگهداری کم است. بنابراین، به طور کلی پمپ های دنده ای مقرون به صرفه تر هستند و می توانند به طور موثر در هزینه ها صرفه جویی کنند.
- راندمان کاری بالا.
در واقع تلفات سیال در پمپ دنده ای کم است. اگرچه مقداری از مایع برای روانکاری هر دو طرف یاتاقان و چرخ دنده استفاده می شود، بدنه پمپ هرگز نمی تواند بدون فاصله نصب شود و در نتیجه راندمان کار پمپ دنده ای 100٪ است. با این حال، پمپ همچنان می تواند به خوبی کار کند و می تواند بازدهی 93٪ تا 98٪ را به دست آورد.
نسبت به ویسکوزیته و چگالی سیال حساس نیست. اگر ویسکوزیته یا چگالی سیال تغییر کند، پمپ دنده ای بیش از حد تحت تأثیر قرار نمی گیرد. اگر یک صافی یا یک محدود کننده در کنار درگاه تخلیه قرار داده شود، پمپ دنده ای سیال را از بین آنها عبور می دهد. اگر فیلتر کثیف یا گرفتگی باشد، پمپ دنده ای همچنان جریان ثابتی را حفظ می کند تا زمانی که به حد مکانیکی ضعیف ترین قسمت دستگاه برسد. این امر همچنین باعث می شود که پمپ دنده ای نسبت به آلودگی روغن حساس نباشد و برای استفاده در صنایع پتروشیمی مناسب تر باشد.
اجزای پمپ دنده ای
- Driver Gear -: Driver Gear
به واحد اول متصل است. با استفاده از قدرت حرکت اولیه بچرخید.
- Driven Gear یا Idler Gear: Driven Gear یا Idler Gear
چرخ دنده درایو با چرخ دنده درایو متصل است و با تغییر درایور می چرخد.
- پوشش پمپ:
هر دو دنده محرک و چرخ دنده در داخل محفظه پمپ دنده بسته بندی می شوند.
- بخش ورودی یا سمت مکش:
در پمپ دنده ای قسمتی وجود دارد که مایعات از طریق آن وارد پمپ دنده می شود. سیال کم فشار از ورودی پمپ وارد پمپ می شود.
- بخش خروجی یا سمت تخلیه:
قسمت پمپ دنده ای است که سیال تحت فشار از طریق آن به ناحیه مورد نیاز منتقل می شود. سیال فشار قوی از خروجی پمپ خارج می شود.
- موتور اصلی:
در پمپ دنده ای، از یک موتور متحرک برای تامین نیروی محوری که دنده محرک روی آن نصب شده است استفاده می شود. این می تواند یک موتور الکتریکی یا یک موتور I.C یا می تواند یک کار دستی باشد.
- شیر اطمینان یا شیر تخلیه:
یک سوپاپ اطمینان یا دریچه آزادسازی در سمت تخلیه نصب شده است تا در صورت اعمال فشار اضافی برای جلوگیری از آسیب به پمپ، بتوان آن را آزاد کرد.
انواع لوب پمپ
- پمپ دنده خارجی
- پمپ دنده داخلی
- لوب پمپ
- پمپ Ge-Rotor (پمپ روتوری تولید شده)
مزایای پمپ دنده ای
در اینجا، مزایای مختلف پمپ دنده ای به شرح زیر است:
- این پمپ ها بسیار ساده و جمع و جور هستند و تعداد قطعات متحرک بسیار کمی دارند.
- هزینه های نگهداری این نوع پمپ ها بسیار کم است.
- هزینه کمتری دارد.
- پمپ های دنده ای را می توان برای تولید فشارهای بسیار بالا تا 3000 psi استفاده کرد.
- می توان از آن برای پمپاژ مایعات بسیار چسبناک مانند روغن استفاده کرد که با پمپ های گریز از مرکز نمی توان آنها را پمپ کرد.
- هنگام پمپاژ مایع چسبناک بالا مانند روغن به پمپ دنده، احتمال نشتی بسیار کم است. بنابراین راندمان این پمپ در هنگام پمپاژ سیالات با ویسکوز بالا افزایش می یابد.
- پمپ های دنده ای می توانند در هر دو جهت کار کنند. بنابراین می توان از یک پمپ واحد هم برای بارگیری و هم برای تخلیه استفاده کرد.
- این پمپ بسیار کمتر در معرض آلودگی است.
معایب پمپ دنده ای
در اینجا، معایب مختلف پمپ دنده ای به شرح زیر است:
از چرخ دنده های مشبک استفاده می شود، سیال اصطکاکی را نمی توان در پمپ های دنده ای استفاده کرد.
این پمپ ها صدای زیادی تولید می کنند.
اندازه پمپ های دنده ای محدود است، بنابراین نمی توان از آنها برای دبی های حجیم زیاد استفاده کرد
کاربردهای پمپ دنده ای
در اینجا، کاربردهای مختلف پمپ های دنده ای به شرح زیر است:
از این پمپ در کاربردهایی که تزریق دقیق لازم است استفاده می شود.
از آنجایی که پمپ دنده ای بیش از حد تحت تأثیر فشار خروجی قرار نمی گیرد، می توان آن را در برنامه هایی که منبع تغذیه نامتعادل وجود دارد نیز اعمال کرد
اصل کار پمپ های دنده ای
دوار داخلی یک پمپ دنده ای دوار داخلی از یک اصل جابجایی مثبت استفاده می کند. پمپ دارای پوششی است که در آن یک چرخ دنده دوگانه (یک چرخ دنده روتور بیرونی و یک چرخ دنده بیکار داخلی) و مجموعه هلالی قرار دارد. همانطور که چرخ دنده روتور شروع به چرخش می کند. این فضای بین این چرخ دنده ها و عمل مش بندی است که هم سیال را به داخل می کشد و هم آن را جابجا می کند. شکل هلالی هم چرخ دنده بیکار را خنثی می کند و هم یک مهر و موم بین درگاه های مکش و تخلیه ایجاد می کند.