پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ

پمپ روغن داغ چیست؟

پمپ روغن داغ یکی از انواع پمپ هایی است که امروزه برای انواع سانتریفیوژ استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد. این پمپ ها معمولاً برای پمپاژ روغن های مختلف و مایعات داغ مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل کیفیت و عملکرد آنها بسیار مهم است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این پمپ ها قابلیت پمپاژ روغن داغ را در دمای 180 درجه سانتیگراد دارند و عملا محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. پمپ روغن داغ را می توان یکی از کاربردی ترین انواع پمپ های مورد استفاده امروزه در صنایع مختلف دانست.

اگرچه پمپ روغن داغ در صنعت بسیار مهم است و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، اما هنوز بسیاری از افراد اطلاعات کاملی در مورد آنها ندارند. همین عامل باعث می شود نتوانند به درستی از این پمپ ها استفاده کنند. در این مقاله می خواهیم کمی بیشتر در مورد انواع پمپ روغن داغ صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی در مورد این محصولات و ویژگی های آنها در اختیار شما قرار دهیم.

چه زمانی می توان از پمپ های روغن داغ استفاده کرد؟

صنایع غذایی و آشامیدنی را می توان یکی از مهم ترین صنایعی دانست که امروزه از انواع پمپ های روغن داغ استفاده فراوان می کند و از مزایای استثنایی این محصولات نهایت بهره را می برد. همانطور که می دانید وظیفه اصلی این پمپ ها پمپاژ روغن در دمای بالا می باشد. بدین ترتیب تمامی صنایعی که در زمینه انتقال روغن صنعتی فعالیت می کنند می توانند از این پمپ ها استفاده کرده و از مزایای آن بهره مند شوند. کارخانه های قالب گیری تزریق پلاستیک نیز امروزه از این پمپ ها استفاده می کنند. زیرا به انتقال پلاستیک مایع با دمای بالا نیاز دارند.

یکی از کاربردهای جالب پمپ روغن داغ این است که در آجرسازی نیز کاربرد دارند. حتی می توان از آنها در سیستم های گرمایشی در ساختمان های بزرگ که به سیستم های گرمایش قدرتمند نیاز است استفاده کرد. از دیگر کاربردهای مهم پمپ های روغن داغ می توان به استفاده از آنها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، نیروگاه ها، مهندسی مکانیک، سیستم های خورشیدی و کارخانه های شیشه اشاره کرد.

پمپ روغن داغ

خواص پمپ های روغن داغ

     سازگار با ATEX، مناسب برای سیستم هایی با الزامات ایمنی بسیار افزایش یافته است

     نسخه با جفت مغناطیسی امکان پذیر است

     برای بهبود NPSHR، پمپ ها را می توان با یک القاء استفاده کرد

   سری های NKX و NCX به لطف سیستم خنک کننده و گاز زدایی یکپارچه خود تهویه می شوند. این سیستم راه اندازی پمپ را بسیار ساده می کند و در نتیجه مشکلات و خطاهای کمتری ایجاد می کند. عمر مفید آب بند مکانیکی به طور قابل توجهی طولانی تر است، زیرا سیستم گاززدایی از تشکیل کربن روغن روی مهر و موم مکانیکی جلوگیری می کند. در این نوع پمپ ها آب بندی مکانیکی در ناحیه ای با بار حرارتی کمتر قرار می گیرد که باعث طول عمر بیشتر می شود.  

کاربرد پمپ روغن داغ

  1. صنعت ماشین آلات در خنک سازی دستگاه های جوش
  2. صنعت قیر در مخازن پیش گرمایش حاوی قیر و تولید آسفالت
  3. صنایع چوب و کاغذ در پرس پانل ها، تخته سه لا و روکش، ماشین های چسب، غلطک، سیلندرهای خشک کن
  4. صنایع شیمیایی و دارویی در تولید فیلم، تجهیزات خنک کننده واحدهای واکنش پلیمریزاسیون.
  5. صنایع لاستیک و پلاستیک در ماشین های تزریق پلاستیک برای گرمایش قالب، تولید الیاف
  6. صنعت ساختمان در پرس آجر، عناصر بتنی پیش ساخته، سیستم های گرمایش در ساختمان های بزرگ
  7. صنایع غذایی در کوره های پخت، سیستم های تمیز کردن بطری، سیستم های سرخ کردن مواد غذایی، سیستم های خشک کردن نشاسته
  8. صنایع پتروشیمی نفت و گاز در نیروگاه ها، تولید نفت، در تولید حلال ها به روش تبخیر، مبدل های حرارتی.
  9. متالورژی در چربی زدایی سطوح فلزی در حمام های گالوانیکی
  10. صنعت نساجی در خشک کن، پرس گرمایش، ماشین لباسشویی و اتو
  11. صنایع تولید مواد شوینده در سیستم های صابون سازی، خشک کردن مواد اولیه
  12. کارخانه های شیشه سازی

پمپ روغن داغ

انواع پمپ روغن داغ

  1. پمپ روغن داغ مغناطیسی
  2. پمپ روغن داغ گریز از مرکز
  3. پمپ روغن داغ دنده ای
  4. پمپ روغن داغ پمپ نمی کند

ساختمان پمپ انتقال روغن داغ

  1. ساختمان افقی یک طبقه و مکش گریز از مرکز با محفظه پیچ
  2. ابعاد اصلی و مشخصات عملکرد پمپ بر اساس استاندارد (DIN 24255) 733EN DIN
  3. توربین بالانس هیدرولیک و آویز
  4. پشتیبانی با محفظه پیچ و محفظه یاتاقان بدون تکیه گاه
  5. مکش افقی (مکش مرکزی) و رانش عمودی
  6. فلنج های استاندارد PN 10-2-DIN 1092

اتصالات پمپ انتقال روغن داغ

آب بندی های زیر اغلب بر روی انواع پمپ های روغن داغ نصب می شوند:

  1. پمپ تخلیه زیر پیچ پمپ تخلیه
  2. در درپوش پرکننده روغن خنک کننده روی یاتاقان پرکننده
  3. روکش دریچه روغن خنک کننده بلبرینگ هواکش
  4. نشت خروجی

پمپ روغن داغ

نحوه نصب پمپ روغن داغ

قبل از راه اندازی پمپ باید محفظه پیچ را با روغن پر کرده و در عین حال محور پمپ را به آرامی با دست بچرخانید تا پمپ کاملاً خونی شود. دلیل پر شدن محفظه با روغن اطمینان از عملکرد خوب آب بندی محفظه بلبرینگ است. بنابراین باید دو درپوش بالایی محفظه یاتاقان باز شود و روغن خنک کننده از یکی از درپوش ها ریخته شود تا از درپوش دیگر خارج شود سپس تهویه انجام شود. در نهایت هر دو شاخه باید کاملا سفت شوند.

در حین کار اولیه پمپ دمای روغن به آرامی افزایش می یابد و در محدوده 100 درجه سانتیگراد تا 130 درجه سانتیگراد افزایش می یابد بنابراین آب موجود در روغن کاملاً تبخیر می شود. سپس دمای روغن تا دمای نهایی کار افزایش می یابد. پس از گرم کردن پمپ و رسیدن به دمای کارکرد، باید پمپ را خاموش کرده و کوپلینگ را بررسی کنید. در صورت لزوم قطعات جفت شده روی موتور و پمپ را تنظیم کنید و مرکز بین محورهای پمپ و موتور را بررسی کنید تا انحراف زاویه ای بین این دو وجود نداشته باشد. محور پمپ باید به آرامی با دست و بدون مقاومت یا اصطکاک بچرخد. در پمپ روغن داغ باید از هرگونه تغییر ناگهانی دما (شوک حرارتی) اجتناب شود.

اجزای پمپ روغن داغ

  1. پوسته پمپ
  2. مهره نگهدارنده پروانه
  3. رینگ سایشی
  4. پروانه
  5. آبند (صفحه سایشی)
  6. پوشش هوزینگ
  7. گیره نگهدارنده
  8. درپوش تخلیه هوا
  9. محفظه سیل مکانیکی
  10. بلبرینگ
  11. محفظه بیرینگ ها
  12. گریس خور
  13. بلبرینگ
  14. شیار کوپلینگ
  15. درپوش بیرینگ ها
  16. درپوش تخلیه گریس
  17. پایه نگه دارنده
  18. کاور آبند مکانیکی
  19. آبند مکانیکی ( سیل )
  20. فاصله انداز
  21. شفت
  22. آبند (صفحه سایشی)
  23. واشر (بدنه)
  24. صفحه سایشی
  25. پیچ تخلیه
  26. شیار نصب پروانه

This website uses cookies and asks your personal data to enhance your browsing experience. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).